Sugestiile vor fi afișate după ce începi să tastezi în câmpul de căutare. Utilizează săgețile în sus și în jos pentru a consulta sugestiile. Utilizează tasta Enter pentru a selecta. Dacă selecția este o expresie, acea expresie va fi introdusă în câmpul de căutare. Dacă sugestia este un link, browserul va naviga la pagina respectivă.
Reguli
Gazdă

Găzduire responsabilă în România

Poți citi acest articol în limba română sau engleză.

Am conceput acest articol pentru a ajuta gazdele de pe Airbnb să se familiarizeze cu responsabilitățile care le revin și pentru a le oferi o prezentare generală a diverselor legi, reglementări și bune practici care le-ar putea privi în calitate de gazde. Este obligatoriu să urmezi cerințele noastre, cum ar fi Regulile de bază, și să te asiguri că respecți legile și alte reglementări care se aplică în situația ta și în regiunea ta.

Îți recomandăm să te documentezi pe cont propriu deoarece acest articol nu acoperă toate aspectele și nu constituie consultanță juridică sau fiscală. De asemenea, deoarece nu actualizăm acest articol în timp real, este indicat să verifici fiecare sursă și să te asiguri că informațiile furnizate nu au suferit modificări recent.

Cuprins

Taxe și impozite naționale

Taxele și impozitele reprezintă un subiect complex. Obligațiile tale fiscale pot varia în funcție de situația ta personală, de aceea îți recomandăm să te interesezi ce obligații ai sau să consulți un specialist în domeniul fiscalității pentru a obține informații mai precise.

În general, banii pe care îi câștigi în calitate de gazdă Airbnb sunt considerați a fi venituri impozabile, cărora li se pot aplica diverse taxe și impozite, cum ar fi impozitul pe chirii, impozitul pe venit sau TVA.

Formularele fiscale pentru România trebuie depuse în aprilie, în fiecare an fiscal. Verifică la Ministerul Finanțelor dacă trebuie să declari suma pe care o câștigi din găzduire, pe care o poți găsi în rezumatul câștigurilor gazdei. De asemenea, îți recomandăm să verifici dacă îndeplinești condițiile pentru alte facilități fiscale, cum ar fi scutirile de impozit sau plafoanele de venituri neimpozabile.

Ghid fiscal gratuit

Dorim să te ajutăm să înțelegi ce responsabilități fiscale ai în calitate de gazdă Airbnb, așa că am colaborat cu o firmă de contabilitate independentă terță pentru a-ți pune la dispoziție un ghid fiscal gratuit (disponibil în limbile română și engleză), care conține informații fiscale generale valabile pentru România.

Înapoi la partea de sus

Reglementări și autorizări

Este important să te asiguri că ai dreptul de a găzdui oaspeți în locuința ta. De exemplu, acest drept poate fi îngrădit prin anumite contracte, legi și norme locale. Consultă un avocat sau o autoritate publică locală pentru a afla mai multe despre reglementările, restricțiile și obligațiile specifice în situația ta.

Poți utiliza informațiile generale din acest articol ca punct de plecare în cunoașterea reglementărilor și autorizărilor referitoare la găzduire.

Afișarea certificatului de clasificare

Toate gazdele din România sunt obligate să obțină un certificat de clasificare în format tipărit de la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului pentru unitatea de cazare oferită pe platforma Airbnb. Certificatul trebuie afișat în holul principal al unității de cazare și în bucătărie (dacă există), într-un loc vizibil pentru oaspeți.

Certificatul de clasificare poate fi obținut de la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, iar formularul de cerere, împreună cu documentele necesare, poate fi trimis prin e-mail sau prin poștă la Registratura Ministerului Antreprenoriatului și Turismului. Nu se percep taxe pentru această procedură.

Afișarea numărului de telefon al Direcției Generale Turism

Conform reglementărilor în vigoare, gazdele din România sunt obligate, de asemenea, să afișeze în unitățile lor de cazare numărul de telefon al Direcției Generale Turism – Direcția Control, din cadrul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului.

O gazdă poate:

  • Să afișeze numai numărul Direcției Generale Turism – Direcția de Control (0372 570 602) în holul principal al unității de cazare și în bucătărie (dacă există), într-un loc vizibil pentru oaspeți.

sau

Acorduri contractuale și autorizații

Uneori, contractele de închiriere, regulamentele imobilelor și normele locale impun restricții în ceea ce privește subînchirierea sau găzduirea. Examinează toate contractele pe care le-ai semnat sau contactează proprietarul sau autoritatea publică locală competentă.

Poți încerca să adaugi un act adițional la contractul de închiriere prin care să se clarifice nelămuririle, răspunderile și obligațiile pe care le au toate părțile.

Restricții în cazul creditelor imobiliare

Dacă proprietatea ta face obiectul unei ipoteci (sau al oricărei alte forme de împrumut), consultă-te cu creditorul pentru a te asigura că nu există restricții referitoare la subînchiriere sau găzduire.

Restricții privind locuințele subvenționate

Pentru locuințele subvenționate există, de obicei, reglementări care interzic subînchirierea fără autorizare. Dacă locuiești într-o comunitate de locuințe subvenționate și te interesează să devii gazdă, consultă-te cu autoritatea competentă sau cu asociația de proprietari.

Vecinii

De obicei, este o idee bună să îți informezi vecinii că intenționezi să găzduiești oaspeți. Vei avea nevoie de aprobarea asociației de proprietari/locatari sau de consimțământul vecinilor cu care ai pereți comuni, pe orizontală și pe verticală, pentru a obține un certificat de clasificare pentru locuința ta.

Colocatarii

Dacă locuiești împreună cu alte persoane, ia în considerare încheierea unui acord oficial cu acestea pentru a defini așteptările de ambele părți. Acordurile pe care le închei cu colocatarii pot conține informații precum: cât de des intenționezi să găzduiești, regulile de etichetă pentru oaspeți, dacă vei împărți veniturile cu colocatarii și altele.

Legislația UE privind protecția consumatorilor

În conformitate cu legislația UE privind protecția consumatorilor, atunci când oferi bunuri sau servicii online într-un cadru comercial, ai obligația să le oferi clienților informații specifice. Găzduirea prin Airbnb este considerată un serviciu. Avem informații și instrumente care să te ajute să determini dacă este cazul să te identifici ca profesionist în domeniul ospitalității și să înțelegi care sunt responsabilitățile tale în ceea ce privește protecția consumatorilor din UE.

Utilizare abuzivă

Vom lua măsuri adecvate dacă suntem notificați despre potențiale utilizări abuzive. Avem proceduri care le permit autorităților locale să raporteze utilizarea abuzivă a locuințelor.

Înapoi la partea de sus

Siguranță

Ne preocupă siguranța gazdelor și a oaspeților acestora. Poți oferi un plus de liniște oaspeților punând la dispoziție câteva informații simple, cum ar fi instrucțiuni pentru situații de urgență și prezentarea eventualelor pericole.

Informații de contact în caz de urgență

Pune la dispoziție o listă de contacte cu următoarele numere de telefon:

  • Numerele de urgență locale
  • Numărul celui mai apropiat spital
  • Numărul tău de contact
  • Un număr de contact de rezervă (în cazul în care oaspeții nu te pot găsi la numărul tău)

De asemenea, îți recomandăm să te asiguri că oaspeții știu care este cel mai bun mod de a te contacta în caz de urgență. În plus, o variantă sigură pentru a comunica cu oaspeții o reprezintă mesajele de pe Airbnb.

Consumabile medicale disponibile

Păstrează în locuință o trusă de prim ajutor și informează-i pe oaspeți unde se află aceasta. Verific-o în mod regulat și înlocuiește consumabilele dacă se epuizează.

Prevenirea incendiilor

Dacă ai electrocasnice care funcționează cu gaze naturale, respectă toate reglementările aplicabile privind utilizarea în siguranță a instalațiilor de gaze naturale și asigură-te că ai un detector de monoxid de carbon funcțional. Pune la dispoziție un extinctor și nu uita să-l verifici periodic.

Ieșirile

Asigură-te că ai un traseu de evacuare în caz de incendiu clar marcat. Afișează o hartă a traseului, astfel încât oaspeții să îl poată găsi ușor.

Prevenirea pericolelor

Iată câteva modalități prin care poți preveni potențialele pericole:

  • Examinează locuința pentru a identifica eventualele zone în care oaspeții se pot împiedica sau pot cădea.
  • Elimină pericolele pe care le identifici sau marchează-le în mod clar.
  • Fixează toate cablurile aflate la vedere.
  • Asigură-te că scările sunt sigure și au balustrade.
  • Elimină sau pune într-un loc sigur orice obiecte care ar putea fi periculoase pentru oaspeți.

Siguranța copiilor

Unii oaspeți călătoresc împreună cu membri ai familiei de vârste mici și trebuie să știe dacă locuința ta este potrivită pentru ei. Poți utiliza secțiunea Note suplimentare aflată în Detaliile anunțului din contul tău Airbnb pentru a indica eventualele pericole sau pentru a preciza că locuința ta nu este adecvată pentru copii și bebeluși.

Controlul climatizării

Existența unor instalații precum centralele termice și unitățile de aer condiționat poate influența în mare măsură confortul oaspeților tăi în timpul șederii. Există mai multe modalități de a te asigura că oaspeții se simt confortabil:

  • Asigură-te că locuința ta este aerisită corespunzător.
  • Pune la dispoziție instrucțiuni privind utilizarea în siguranță a aparatelor de încălzit și a aerului condiționat.
  • Verifică dacă termostatul funcționează corect și asigură-te că oaspeții știu unde să-l găsească.
  • Efectuează întreținerea aparatelor în mod periodic.

Limite privind numărul de oaspeți

Stabilește numărul maxim de oaspeți care pot sta în locuința ta în condiții de siguranță. Este posibil ca administrația publică locală să aibă reglementări în acest sens.

Înapoi la partea de sus

Sănătate și curățenie

În contextul crizei sanitare cauzate de COVID-19, punerea în aplicare a unor măsuri adecvate de sănătate și siguranță va juca un rol esențial în redresarea sectorului turistic. Poți găsi informații valabile la nivel mondial despre protocolul de curățenie avansată al Airbnb în informațiile generale despre găzduirea oaspeților.

Recomandări de bază privind curățenia

  • Poți găsi mai multe informații accesând pagina web pusă la dispoziție de Guvernul României.

Pentru recomandări privind curățenia și dezinfectarea, consultați recomandările Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor.

Norme de bună conviețuire

A fi o gazdă responsabilă înseamnă și să îi ajuți pe oaspeți să înțeleagă bunele practici de interacțiune cu comunitatea ta. Atunci când comunici oaspeților regulile și obiceiurile locale, contribui la crearea unei experiențe excelente pentru toată lumea.

Regulamentul imobilului

În cazul în care imobilul tău are spații sau dotări comune, informează oaspeții cu privire la regulile de utilizare a acestora.

Regulile casei

Poți adăuga Regulile casei în secțiunea Note suplimentare aflată în Detaliile anunțului din contul tău Airbnb. De obicei, oaspeții apreciază când le comunici dinainte ce așteptări ai de la ei.

Vecinii

De obicei, este o idee bună să îți anunți vecinii că intenționezi să găzduiești oaspeți. Acest lucru le oferă ocazia să te informeze dacă au observații sau motive de îngrijorare.

Zgomotul

Oaspeții rezervă locuințe prin Airbnb dintr-o sumedenie de motive, inclusiv pentru concedii și petreceri. Informează oaspeții din timp în legătură cu impactul zgomotului asupra vecinilor, pentru a le asigura o experiență lipsită de neplăceri.

Dacă te preocupă eventualul deranj produs comunității, există diferite modalități prin care poți contribui la limitarea zgomotului excesiv:

  • Implementează un program cu ore de liniște.
  • Nu permite animalele de companie.
  • Indică faptul că locuința ta nu este potrivită pentru copii sau bebeluși.
  • Nu permite petrecerile și oaspeții suplimentari neînregistrați.

Parcarea

Comunică-le oaspeților regulile privind parcarea care se aplică în imobilul și cartierul tău. Exemple de posibile reguli privind parcarea:

  • Se parchează doar într-un spațiu alocat.
  • Nu se parchează pe partea de vest a străzii în zilele de marți și joi, întrucât atunci sunt curățate străzile.
  • Parcarea pe stradă este permisă numai între orele 19:00 și 7:00.

Animalele de companie

În primul rând, verifică contractul de închiriere sau regulamentul imobilului pentru a te asigura că nu există restricții referitoare la animalele de companie. Dacă le permiți oaspeților să aducă animale de companie, aceștia vor aprecia să știe care sunt locurile potrivite pentru a-și plimba animalul de companie sau unde ar trebui să elimine deșeurile. Pune la dispoziție un plan de rezervă, cum ar fi numărul de telefon al unui adăpost din apropiere, pentru cazul în care animalul de companie al oaspetelui îi deranjează pe vecini.

Respectarea vieții private

Respectă întotdeauna viața privată a oaspeților. Regulile noastre privind dispozitivele de supraveghere indică în mod clar ce așteptări avem de la gazde, dar în unele locuri există legi și reglementări suplimentare pe care trebuie să le cunoști.

Fumatul

Dacă nu permiți fumatul, îți recomandăm să afișezi semne pentru a le reaminti oaspeților acest lucru. Dacă permiți fumatul, nu uita să pui la dispoziție scrumiere în zonele desemnate ca locuri pentru fumat.

Înapoi la partea de sus

Asigurare

Discută cu agentul tău de asigurări sau asiguratorul tău pentru a determina ce fel de obligații, limitări și acoperiri sunt necesare în situația ta.

Protecția împotriva daunelor aduse proprietății gazdei și asigurarea de răspundere civilă pentru gazdele de locuințe

AirCover pentru gazde include protecție împotriva daunelor aduse proprietății gazdei și asigurare de răspundere civilă pentru gazdele de locuințe, care îți oferă acoperire de bază împotriva daunelor și răspunderilor precizate în condiții. Totuși, acestea nu înlocuiesc asigurarea încheiată de proprietarul unei locuințe, cea încheiată de chiriaș sau cea de răspundere civilă. S-ar putea să fie nevoie să îndeplinești și alte condiții în ceea ce privește asigurările încheiate.

Recomandăm insistent tuturor gazdelor să verifice atent și să cunoască toate condițiile de acoperire ale poliței de asigurare pe care o dețin. Nu toate polițele de asigurare acoperă daunele materiale sau pierderile de bunuri cauzate de un oaspete care îți rezervă spațiul.

Află mai multe despre AirCover pentru gazde.

Răspundere civilă și acoperire de bază

Consultă împreună cu agentul tău de asigurări sau asiguratorul tău polița de asigurare a proprietarului sau a chiriașului, pentru a afla dacă locuința beneficiază de o acoperire adecvată împotriva răspunderii civile și a daunelor materiale.

Înapoi la partea de sus

Alte informații despre găzduire

Consultă întrebările frecvente despre găzduire pentru a afla mai multe despre găzduirea prin Airbnb.

Înapoi la partea de sus

Precizăm că Airbnb nu are niciun control asupra comportamentului gazdelor și nu își asumă niciun fel de răspundere în această privință. Neîndeplinirea de către gazde a obligațiilor poate duce la suspendarea activității acestora sau la eliminarea lor de pe site-ul web Airbnb. Airbnb nu își asumă responsabilitatea pentru veridicitatea sau corectitudinea informațiilor conținute de link-urile către site-uri terțe (inclusiv link-urile către legislație și reglementări).

A fost util acest articol?
Obține ajutor pentru rezervări, cont și multe altele.
Conectează-te sau înscrie-te